1. Ρύθμιση (set up)
 
   Είναι η πιό συνηθισμένη εργασία για την οποία απευθύνεται κάποιος μουσικός σε εμάς.
   Στη διαδικασία της ρύθμισης συμπεριλαμβάνουμε όλες τις δυνατές επεμβατικές ενέργειες σε όλα τα μέρη του οργάνου.
   Ένα  set up λοιπόν ξεκινάει από έναν πολύ προσεκτικό έλεγχο καί αξιολόγηση της συνολικής κατάστασης.
   Ένα καλό καθάρισμα είναι μιά καλή αρχή, ακολουθεί ένα λεπτομερέστατο γιάλισμα των τάστων και στη συνέχεια η επεξεργασία της ταστιέρας με ειδικό λάδι ή κερί ανάλογα με το είδος και την κατάστασή της (όχι στις maple ταστιέρες).
   Στην συνέχεια σφίγγουν καί καθαρίζονται τα κλειδιά.
   Αν χρειάζεται αλλάζουν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του nut (εργασία απαραίτητη για να έχουμε καθαρές νότες στο πρώτο τάστο καί
να γίνουν πιο εύκολα καί τονικά σωστά τα παιξίματα στα πρώτα τάστα).
   Ακολουθεί έλεγχος καί καθάρισμα στα ηλεκτρικά, ή επισκευή αυτών όταν υπάρχει κάποια δυσλειτουργία.
   Τέλος, αφού τοποθετηθούν οι νέες χορδές,  ρυθμίζεται η τάση της βέργας του μπράτσου και γίνεται η τονική διόρθωση με την ρύθμιση του μήκους καί του ύψους της χορδής (απόσταση από την ταστιέρα).
   Πολύ συχνά, διάφορες άλλες μικροδιορθώσεις (η απόσταση των μαγνητών από τις χορδές, ένα χαλαρό strap holder ή κάποιο χτύπημα στο σώμα ή στο μπράτσο του οργάνου, που απειλεί να ξεκολλήσει ένα κομμάτι της βαφής..κλπ) ολοκληρώνουν την διαδικασία
της ρύθμισης.
   Μέσα στην τυπική διαδικασία της ρύθμισης έχουν ενταχθεί όλες οι παράπλευρες εργασίες που προαναφέρθηκαν διότι πρόκειται για παραμέτρους τις οποίες δεν μπορούμε να παραβλέψουμε αν θέλουμε ένα αξιοπρεπές αποτέλεσμα.
   Παρόλα αυτά το set up είναι μια διαδικασία περιορισμένων δυνατοτήτων η οποία έχει νόημα όταν η γεωμετρία του οργάνου καί η κατάσταση των τάστων είναι ικανοποιητική. Όταν αυτοί οι παράγοντες δεν προυπάρχουν, τότε ένα set up απλά θα κρύψει τα προβλήματα και δεν μπορεί από μόνο του να φέρει το όργανο στο μάξιμουμ της απόδοσής του.
   Για αυτό το λόγο θεωρούμε απαραίτητη εργασία το τρίψιμο των τάστων (leveling) όταν αυτά δεν είναι σε ανεκτά επίπεδα.
Αν αυτή η διαδικασία που περιλαμβάνει τάστα καί ρυθμίσεις έχει γίνει, τότε το service δεν χρειάζεται να επαναλαμβάνεται σε τακτά διαστήματα.
   Από μιά καλή ρύθμιση ωφελούνται όλα τα όργανα και ιδιαίτερα σημαντικό είναι να γίνεται στά καινούργια ώστε να στρώσουν πριν προλάβουν να παγιωθούν στρεβλώσεις.
   Υπάρχουν δύο λάθος εντυπώσεις ανάμεσα στους μουσικούς οί οποίες έχουν καλλιεργηθεί από τις αντιπροσωπείες καί τα καταστήματα πού παρέχουν  service.
   Η πρώτη είναι ότι τα καινούργια όργανα δεν χρειάζονται ρύθμιση. Πρόκειται για μεγάλο ψέμα που κατά κόρον θα ακούσετε αν βγείτε στην αγορά γιά να αγοράσετε οτιδήποτε. Σκοπό έχει να καθυσηχάσει τον υποψήφιο αγοραστή ο οποίος δύσκολα μπορεί να χωνέψει ότι αγοράζοντας μία ηλεκτρική κιθάρα η ένα μπάσσο θα πρέπει να επισκεφθεί τον μάστορα πριν καλά καλά το κρατήσει στα χέρια του.
   Υπάρχουν τρείς λόγοι γιά τούς οποίους οι πρώτες ρυθμίσεις είναι απαραίτητες
   Ο πρώτος είναι ότι δεν υπάρχει καμμία περίπτωση το όργανο να ξεκινήσει από το εργοστάσιο καί να φθάσει μέσα σε ένα container με την βέργα του σφιγμένη, τις χορδές κουρδισμένες καί τά ελατήρια του tremolo ρυθμισμένα ώστε να είναι έτοιμο γιά χρήση.
Τα όργανα ταξιδεύουν σχετικά απαλλαγμένα από τις τάσεις πού θα πολλαπλασίαζαν τους κινδύνους πού έχει μία τέτοια μεταφορά.
Οι διαφορές της ατμοσφαιρικής πίεσης κατά το αεροπορικό ταξίδι, η υγρασία στην περίπτωση πού τα όργανα έρχονται ακτοπλοικά, η ζέστη καί η πολύμηνη παραμονή μέσα στην συσκευασία είναι παράγοντες απόλυτα εχθρικοί γιά κάθε μουσικό όργανο. Στά ηλεκτρικά όργανα καί τίς ακουστικές κιθάρες πχ η βέργα (truss rod) τού μπράτσου έχει σκοπό να δημιουργεί αντίρροπες δυνάμεις προς τις ελκτικές των χορδών με σκοπό το μπράτσο να παραμένει ίσιο (να μην σκεβρώνει δηλαδή) καί η τάση αυτή να μπορεί να προσαρμόζεται στις δυνάμεις πού ασκούν οί χορδές πού επιλέγει κάθε μουσικός.
Αυτό σημαίνει ότι αν αγοράσουμε μία κιθάρα με χορδές  πάχους .09-42 καί αποφασίσουμε να τοποθετήσουμε ένα λίγο πιό βαρύ σετ 10-46 πρέπει αμέσως να προσαρμόσουμε την τάση της βέργας   καθώς καί τα ελατήρια του tremolo αν υπάρχει τέτοιο σφίγγοντάς τα ανάλογα. Ερχόμαστε λοιπόν σε μία νέα ισορροπία η οποία θέλει καί κάποιο χρόνο καί συνεχείς μικροδιορθώσεις ώστε να παγιωθεί.
Ακόμα όμως καί στην περίπτωση πού ο κατασκευαστής θα μπορούσε να γνωρίζει την μάρκα καί το νούμερο των χορδών τις οποίες ο μουσικός χρησιμοποιεί καί θα αδιαφορούσε γιά τούς κινδύνους πού εμπεριέχει μία μεταφορά υπό πλήρη τάση, οταν το όργανο θα έβγαινε στο περιβάλλον μιάς χώρας πού βρίσκεται σε άλλη ήπειρο, ενδεχομένως σε άλλη εποχή, ένα τελείως διαφορετικό κλίμα καί συνθήκες υγρασίας, όλα τα προηγούμενα θα έπρεπε να αναθεωρηθούν καί να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις στις ρυθμίσεις από την αρχή.
Έτσι ο κάθε κατασκευαστής  πάντα επιλέγει μια πιό συντηρητική προσέγγιση.
   Ο δεύτερος είναι ότι οί αντιπρόσωποι καί τα μαγαζιά δεν ασχολούνται καί πολύ με αυτά τα πράγματα. Δεν υπάρχουν ούτε η διάθεση ούτε τα χρήματα γιά να διατηρούν ένα τμήμα service με τεχνίτη μουσικών οργάνων καί συνήθως προσπαθούν οι ίδιοι να επέμβουν εμπειρικά όταν το πρόβλημα βγάζει μάτι καί ο αγοραστής έρχεται να παραπονεθεί μετά την αγορά.
Στου κασσίδη το κεφάλι δηλαδή...
   Ο τρίτος λόγος είναι ότι μιά καλορυθμισμένη κιθάρα ευθύς εξαρχής εξασφαλίζει ότι το όργανο είναι καί θα παραμείνει υγιές προσαρμοσμένο στις ανάγκες τού μουσικού καί δεν θα υπάρχει κανένας απολύτως λόγος γιά δαπανηρές επισκέψεις καί συνεχείς προσπάθειες μικροδιορθώσεων εκ των ενόντων. Η επίσκεψη στον μάστορα θα γίνει μετά από πολλά χρόνια καί θα έχει να κάνει με την φυσική φθορά τού οργάνου πράγμα πού δεν συμφέρει καθόλου τούς εμπόρους μας με την κακή νοοτροπία πού έχουν να κρατάνε τον πελάτη από κοντά.
   Η δεύτερη λάθος εντύπωση είναι ότι το service πρέπει να επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο η κάθε εξάμηνο, ανάλογα με την απληστία τού εμπόρου πού το υποστηρίζει.
   Η αλήθεια είναι ότι δεν χρειάζεται να επανέλθετε παρά μόνο αν θελήσετε να αλλάξετε το πάχος των χορδών πού χρησιμοποιείτε καί αυτό απαιτει μικροδιορθώσεις στην βέργα η στα ελατήρια του τρέμολο -τρία λεπτά δουλειά- πού μπορεί να γίνει παρουσία τού πελάτη έτσι ώστε να μπορεί στο μέλλον να κάνει αυτές τις αλλαγές μόνος του καί φυσικά είναι ντροπή να χρεώνεται ο πελάτης οποιοδήποτε ποσό γιά αυτόν τον λόγο. Αυτή η δουλειά πρέπει να γίνεται δωρεάν σαν ένα δείγμα ελάχιστου σεβασμού προς τον μουσικό-πελάτη καί εμείς αυτό κάναμε πάντα καί αυτό θα εξακολουθούμε να κάνουμε.
   Η ρύθμιση χρεώνεται 60 ευρώ συν ΦΠΑ καί μέσα σε αυτό το κόστος περιλαμβάνουμε όλες τις εργασίες πού αναφέρονται παραπάνω. Επιπλέον επιβάρυνση προκύπτει γιά αγορά αναλώσιμων (πχ χορδές) η ανταλλακτικών πού έχει ζητήσει ο πελάτης η επιβάλλεται να αντικατασταθούν (ένα σπασμένο κλειδί, ένα ποντενσιόμετρο χαλασμένο κλπ). Αυτά βέβαια έχουν εντοπισθεί καί συμφωνηθεί εκ των προτέρων.
   Εάν δεν συντρέχουν άλλοι ειδικοί λόγοι το όργανο παραδίδεται μέσα σε 24 ώρες από την παραλαβή του η οποία γίνεται μετά από τηλεφωνική συνενόηση. Με αυτόν τον τρόπο αρχίζουμε να εργαζόμαστε σε κάθε όργανο αμέσως μόλις το παραλάβουμε καί δεν το κρατάμε περισσότερο από όσο χρειάζεται.  Εξαίρεση αποτελεί ένα όργανο πού έχει παραμείνει σκεβρωμένο γιά αρκετά μεγάλο διάστημα καί χρειάζεται κάποιο χρόνο γιά να παραμείνει σταθερό σε μιά νέα ισορροπία η όταν στις παράπλευρες εργασίες συμπεριλαμβάνεται καί κάποιο κόλλημα η επισκευή στην βαφή, εργασίες πού απαιτούν συνήθως άλλο ένα 24ωρο προκειμένου να στεγνώσουν το χρώμα η η κόλλα.
Το κόστος παραμένει το ίδιο. Ο στόχος μας είναι να γίνουν όλα όσα χρειάζονται με 60 ευρώ μιά γιά πάντα καί αν προκύψει ανάγκη γιά νέες επισκέψεις αυτές θα είναι δωρεάν.
Συνεργαζόμαστε με τούς μουσικούς όσες φορές καί αν χρειασθεί ώστε το όργανο να έρθει στην λειτουργική κατάσταση πού εξυπηρετεί τον συγκεκριμένο μουσικό καί τον δικό του τρόπο παιξίματος.
Comments